Dr. Luc Koning

Dyslexie is een subgroepbepaalde, blijvend ernstige, neurologisch gefundeerde stoornis die zich manifesteert in problemen bij het lezen t.a.v. het technisch lezen en/of het leesbegrip, waarbij er geen sprake is van enigerlei verwaarlozing

De centrale kernwoorden in deze definitie zijn:

  • Subgroepbepaald

    Subgroepbepaald wil zeggen dat het label dyslexie gehanteerd moet worden gerelateerd aan bepaalde subgroepen.

    Dat betekent dat Luc Koning er vanuit gaat dat er ook in het MLK-onderwijs kinderen met dyslexie voor kunnen komen. Binnen die populatie zijn er ook kinderen die relatief aanzienlijk slechter lezen en het basiscurriculum niet kunnen volgen. Ook in de categorie spraakgebrekkigen zijn er kinderen die relatief slechter lezen, dan men van die kinderen verwacht. Leesproblemen- of vertragingen kunnen niet altijd verklaard worden vanuit zwakbegaafdheid of spraakproblemen.

    Kort samengevat betekent dit, dat vanuit aanleg, en/of de impuls van testeron en/of toevallige speling van de natuur er sprake is van een inadequate samenstelling van de hersenen. Die samenstelling van de hersenen veroorzaakt allerlei vormen van leesstoornissen.

    Luc Koning gaat uit van het uitgangspunt dat dyslexie een interne, biologische oorzaak heeft (zie: Dumont) Hij vraagt zich af of er sprake is van een vertraging in de hersenontwikkeling of een neurologisch defect of een combinatie van beide. In het laatste geval wordt er vanuit gegaan dat de hersenontwikkeling zo inadequaat verloopt, dat er een hersensamenstelling tot stand komt die leidt tot ernstige leesproblemen.

  • Blijvend ernstig

    Er is pas sprake van dyslexie als het gaat om blijvend ernstige leesproblemen. Dat betekent, dat duidelijk moet zijn wat men onder ernstig verstaat. Als criteria komt men tegen:
    • een jaar of meer achter (Luc Koning)
    • twee jaar of meer achter
    • een standaarddeviatie onder het gemiddelde (v/d/ Bos 1992; 5)
    • twee standaarddeviaties onder het gemiddelde (v/d Bos 1991; 36) Over wat men ernstig vindt zijn er dus nogal wat verschillende meningen.
  • Neurologisch gefundeerd

    Dyslexie is een neurologische term en dat betekent dan ook per definitie dat het een neurologische aandoening is, nl., dat het gaat om lees­problemen die veroorzaakt worden door neurologisch disfunctioneren.
  • Technisch lezen en/of het leesbegrip

  • Verwaarlozing.

  • Milieufactoren

    milieufactoren verklaren het optreden van dyslexie niet volledig onderzoeken naar omgevingsfacto­ren duiden er tenminste niet op dat zij een factor van betekenis zijn.

Meer informatie over de "Pravoo" kunt u vinden op www.pravoo.com.