Dr. Dumont

Dyslexie is een verbale leerstoornis die afgegrensd wordt door 7 criteria en nader precisering gebeurt bij de subtype indeling.

  1. Specificiteitcriterium:

    dyslexie betreft een achterstand in lezen en spellen, ten gevolge van een stoornis in het recodering mechanisme
  2. Normaliteitcriterium:

    dyslexie veronderstelt een tenminste normaal gemiddelde intelligentie
  3. Discrepantiecriterium:

    dyslexie betekent: een onverwacht groot verschil tussen verwachtingen met betrekking tot en prestaties op het gebied van lezen en spellen
  4. Exclusiviteitcriterium:

    dyslexie is een op zichzelf staande handicap, verschillend van en niet te herleiden tot andere handicaps
  5. Taalontwikkelingscriterium:

    dyslexie vindt zijn oorsprong in een vertraagde, gebrekkige, of verstoorde taalontwikkeling
  6. Criterium: disharmonisch intelligentieprofiel

    dyslexie berust op een ongelijkheid in begaafdheid tussen visuo- spatiele capaciteiten en auditief-temporele capaciteiten
  7. Oorzakelijkheidcriterium:

    dyslexie ontstaat op grond van familiale erfelijkheid

Definitie volgens Dumont (zie: Leerstoornissen dl 1, 2 en 3, Lemniscaat Rotterdam)