Dr. Roel de Groot

Dyslexie is een ontwikkelingsprobleem, dat behoort tot het terrein van de leerstoornissen.

Er zijn in de loop der jaren veel misverstanden ontstaan over de aard en achtergrond van dyslexie. Aanvankelijk bedoelde men er problemen bij het lezen en spellen mee en dat is wat ons betreft momenteel nog de beste omschrijving van dit symptoom.

Lees- en spellingsproblemen zijn vrijwel nooit op zichzelf staande problemen bij het leren. Telkens blijkt dat die samenhangen met andere moeilijkheden op het terrein van organisatie van de informatieverwerking, zoals kijken, luisteren, geheugen, het neurologische systeem of stofwisselingsproblemen.

In onze praktijk is gebleken dat oogmotorische oefeningen vrijwel altijd zin hebben, als men er maar voldoende tijd aan besteedt, vooral om het geleerde te laten inslijpen, te laten automatiseren. Ook het gebruik van een therapeutische bril heeft een grote positieve uitwerking op de oogmotorische vaardigheden bij het lezen en schrijven.

Op basis van onderzoeken weten we dat er geen wondermiddelen bestaan die dyslexie kunnen opheffen. Ondanks misleidende berichten daarover door verschillende disciplines, is er nog steeds geen eensluidende behandelingsmethode die succes garandeert voor iedereen en dat is jammer.

Dat geldt dus ook voor de op de website www.dyslexietraining.nl  aangeboden oefeningen; ze zijn bedoeld om het proces van lezen en spellen te helpen verbeteren, maar bieden geen afdoende oplossing. Altijd is een controleerbare diagnose en behandeling onder supervisie een eerste vereiste.

Men zal bemerken, dat er verschillend over dyslexie gesproken wordt en dat bemoeilijkt de kijk erop voor veel ouders en kinderen, die ermee te maken krijgen. Laten we het erop houden, dat dyslexie altijd een belangrijk aspect vormt van een leerprobleem. Andere problemen kunnen er in meespelen en daarom nogmaals, de diagnose hoort toe aan een "specialist`.